Tuesday 27 August 2013

Merdeka !!!

Assalamualaikum . . .

apa khabar. . moga baik-baik sahaja dan berada dalam rahmat Allah :D

Wahhhh!!dah 28.8 . . hari ni..cepat nye masa berlalu. 3 hari lagi kita akan sambut hari kemerdekaan ke 56 negara kita. . excited pulak ^_^. .
first time merdeka cik ani sambut kat KL..cik ani berhajat nak ke Dataran Merdeka nanti. . harap Allah izinkan lah niat di hati ini. .
sebenarnya,cik ani update entry mengenai ni sebab ni first year yang dah tak bergelarbudak sekolah. . kalau kat sekolah dulu. .memang tengah sibuk lah nak buat persiapan hari kemerdekaan mengikut rumah sukan masing-masing. . buat baju,bena, . .macam-macam. . paling best bila involve dalam persembahan malam ambang kemerdekaan. .
hehe. . memang rasa la kemerdekaan . . lagi satu sebab cik ani update entry ni sebab terfikir tadi. . apa maksud kemerdekaan sebenar. . apa yang dapat cik ani simpulkan. .mengikut pendapat cik ani semata-mata lah ,kemerdekaan adalah kebebasan untuk kita hidup di negara kita sendiri tanpa dijajah oleh orang asing . . .tapi ingat kebebasan yang kita perolehi tidak wajar jika kita salah erti kan. . huhu. .
terutamanya anak muda sekarang. . bila kata bebas,semua benda boleh buat tanpa memikirkan natijah yang akan menimpa diri mereka. . kita juga perlu ingat. . kita jangan sekadar mendapat kemerdekaan fizikal..tetapi kemerdekaan dari segi pemikiran juga perlu kita hayati agar pemikiran kita tidak  dijajah oleh orang asing terutamanya Barat . . hakikatnya,mereka tidak melakukan penjajahan secara fizikal. . tetapi hari demi hari,mereka kian menjajah pemikiran anak muda terutamanya sekarang . .

#itu sahaja hari entry untuk hari ini. . .


tekan sini kalau nak tengok sketsa kemerdekaan batch cik ani tahuin lepas!(pantang Melayu berundur)

No comments: